Pagina wordt geladen ...

Urine onderzoek

Een blaasontsteking geeft meestal pijn bij het plassen. Het kan zijn dat u vaak naar het toilet moet en dan telkens een klein beetje plast. Sommige mensen hebben aldoor het gevoel dat ze moeten plassen. Een blaasontsteking kan een drukkend of pijnlijk gevoel in uw onderbuik of in uw rug veroorzaken. De urine ruikt soms onaangenaam of is troebel. Soms zit er bloed in de urine.

Wanneer u urine wilt inleveren voor onderzoek naar blaasontsteking let u dan op de volgende punten:

• Gebruik bij voorkeur de ochtendurine (eerste plas van de dag).
  • Vang de urine op in een schoon en goed afsluitbaar potje, voorzien van naam en geboortedatum.
  • Breng de urine binnen twee uur naar de praktijk. Indien mogelijk voor 10:00 uur.
  • Bij de balie is een kastj, hier kunt u uw urine inleveren en vermeldt daarbij ook de klachten (dit kunt u vermelden op het formulier wat op de balie ligt).
  • Bewaar het potje in de koelkast als het u niet lukt de urine op tijd te brengen, maar breng het altijd binnen een dag.

Na 14:30 uur kunt u bellen voor de uitslag.

Bij baby's of peuters die nog niet zindelijk zijn

Geef het kind ruim te drinken, kinderen jonger dan 2 jaar zullen binnen 20-30 minuten plassen. Spreid de schaamlippen of trek de voorhuid terug en reinig de geslachtsdelen met een ruime hoeveelheid water (geen zeep). Laat het kind met ontbloot onderlijf op een aankleedkussen liggen of rondlopen; vang de middelste urine op een schoon potje. Lukt dit niet, plak dan een plaszakje (verkrijgbaar bij apotheek) en controleer elke 10 minuten of er urine productie is. Laat het plaszakje maximaal 1 uur zitten.

Meer informatie over blaasontstekingen

Wilt u meer weten? Zie ook Thuisarts.nl/blaasontsteking.

bel ons Bel ons op 0528 26 27 74 | Voor spoed bel met 0528 26 24 36